sisu

Höstfantasier

Kategori: Allmänt

Jag tycker att hösten är en trevlig årstid. Iallafall tror jag att jag tycker det...

Ni vet väl hur det brukar vara - i augusti-september nåstans så är man så TRÖTT på den evinnerliga solen som bara skiner och skiner och aldrig kan låta en vara sval, att man med trötthet i sinnet ser fram emot hösten och den underbara vintern, med den härliga, vita, vackra, gnistrande snön...  men det är bara det att när man väl står där, i den vita, iskalla, frusna, jäkla snön i februari månad - då ångrar man, om man ens kommer ihåg, att man önskade sig snö i augusti....

 

På det viset är det nog lite nu, att nu har vi haft sommar ett tag och när nu regn öser ner vissa dagar så blir jag påmind om hur himla mysigt det är med höst...

Någonstans glömmer jag vad hösten för med sig, förutom tända ljus, mysiga polotröjor, härliga höststormar och varm choklad och en god bok i soffan.... Hösten för faktiskt även med sig torra, svidande läppar, nariga händer med spruckna naglar, tovigt hår som slits hit och dit av de isande vindarna.... Torra löv som dräller överallt, kalla tår i skor som man borde ha lagt undan för länge sedan, hutter och burr i en alldeles för kall jacka...

 

Men ÄNDÅ längtar jag till hösten... Ser framför mig hur jag har på mig en kjol i murriga färger, svarta tjocka madicken-strumpbyxor, fina stövlar och min älskade kappa som jag köpte i november förra året, för att jag dels inte tyckte att man kunde gå på begravning i vinröd JC-jacka och dels ville "bli vuxen"...

I mina höstfantasier skjuter jag Lilja framför mig i vagn och hon har på sig en mysig mössa och en polotröja under en söt jacka... Små tumvantar... Fina höstskor...

Vi går på eftermiddagspromenad i höstrusket och det är jättemysigt, man ser in i folks hus, där hela familjen tillsammans i sitt kök med levande ljus, håller på att förbereda kvällens middag, man ser vinden ta tag i vissna löv som far runt i virvlar och visa upp sig från sin allra bästa sida i rött, orange och gult...

Vi närmar oss vårt hus där Robert öpnnar dörren när vi kommer uppför trappen. Ut strömmar underbara dofter av nån god gryta, huset är välstädat och det är varmt och gott överallt....

 

Hmm... Utopi, eller vad kallas det....?

 

Visst tror jag att Robert kan ha förberett mat... och visst kan vi väl ha tryckt på Lilja en polotröja... kanske har folk levande ljus hos sig... men SÅ underbart mysigt och fantastisk som jag får det att låta ska jag nog kanske inte ställa in mig på att det kommer vara om ett par månader...

 

Bättre att ställa in sig på nåt realistiskt... Snoriga näsor, trasiga naglar, sura mammor i ostädade kök och så, för att inte bli allt för besviken, för att slippa knäppa mig själv på näsan och säga "Vad var det jag sade??"

 

Men, hur som helst, hösten ÄR mysig... och faktum är att jag faktiskt gillar regn... Fast än är det sommar, låt oss önska lite mer sol...! =)

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: