sisu

Första advent!

Kategori: Allmänt

Well, hello there, alla mina kära vänner och nyfikna!
Idag är det första advent och vi har dagen till ära tillbringat morgonen med att julpynta.
Julgardiner, ljusstakar och juldukar är utplacerade strategiskt så att det ska bli så mycket julstämning som möjligt.
Fast vi har för jäkla lite julprylar alltså..! PLUS att vi förra året slängde en stjärna för att den var trasig... Så det är liiite tomt... men vi får väl handla på oss lite till...!

Åh veeet ni... Vemods-Mona är i farten igen... Jag blir ju så himla sentimental när stora förändringar gällande Lilja sker...

Som när vi bytte vaggan mot spjälsängen... eller liggdelen på vagnen till sittdelen... eller stoppar undan för små kläder... (Iiiih, TÄNK er en liiiiten liten body i storlek 50!! Så liiitet!! Och nu har hon 86!!)
Och igår var det då dags för byte av säng - igen!
Lilja sover lite halvdåligt, vaknar 1-2 gånger per natt trots att hon inte längre äter om natten, och en hel del vänner och bekanta till oss har tipsat om att byta ut spjälisen mot en juniorsäng, alltså mot en helt vanlig barnsäng, i detta fall en sån växasäng från Jysk: http://kopochsalj.eniro.se/query?noimage=&what=gti_info&id=A658618&search_word=v%E4xas%E4ng+jysk&district_code=1&category_id=&direction=&price_min=&price_max=&dir_code=1&date=&sr=&ax=&corporate=&private=&has_image=&ordernr=0&stq=0&stq_val=0&hpp=3

Ojj... länken var lång.... men men, hoppas den funkar iallafall.

Så den skruvade Robert ihop igår och inatt skulle Lilja sova i den. Tyvärr fick vi inte den här maffiga AHA-upplevelsen av att hon faktiskt sov EN HEL NATT för hon har just blivit förkyld igen och ville bara sova hos mamma och pappa, men hon trillade åtminstone inte ur den...
Men vi ska lägga ett tjockt täcke på golvet så att hon trillar på det OM hon trillar.
En annan bra sak med att inte ha spjälsängen längre, det är att hon slipper fastna med skorna mellan spjälorna och få panik... Fy, det är värdelöst när det händer, hon kör in fötterna mellan spjälorna i sömnen och sen vaknar hon av att hon sitter fast... Hemskt... =(
Men nu slipper hon det! =)

Liljas förskolas luciafirande ska vara ute på gården... Ska bli mysigt att se på...! Första gången jag får titta på ett luciatåg på dagis, och inte står där i klungan själv!! =)
Fast vi ska nog ta ledigt från dagis på Luciadagen och gå till kyrkan och titta på luciafirandet där.
Jag hade ju planerat att göra det förra året men det krockade tyvärr med mammas begravning  och allt så det blev inget.... Men i år ska jag tamejfasen lyckas!

I fredags var jag och Veronica med våra snuttor i H-fred och hälsade på andra tjejer som oxå hade varsin snutta.
Den ena tjejen var en som var tillsammans med oss i föräldragrupp under graviditeten och den andra tjejen var en som jag träffade på neo när Lilja var pyttig, hennes dotter är 10 dagar yngre än Lilja.
Fast alla tre (Ena tjejen, andra tjejen och Veronica) känner varandra från babysimmet som de gick på när deras snuttor var små, fast det kunde ju inte jag... =(
Men jag hängde på i fredags och det var jättetrevligt!!

Vi pratade förlossningarna och det är ju alltid skoj! Älskar att prata förlossning!!
Fast den ena tjejen, hon som var med i föräldragruppen, påminde mig om när vi var på studiebesök på förlossningsavdelningen.
Tror att det var en onsdag vi skulle dit, vid 19-tiden (???) men jag var redan på sjukhuset den dagen, för det var samma vecka som jag låg inlagd, i vecka 33.
Jag ville så gärna gå på rundvandringen så jag fick skjutsas runt i rullstol av stora starka Robert... MEN vad jag inte kom ihåg nu, men som tjejen påminde mig om, det var att jag ju faktiskt satt där i rullstolen och kämpade med värkar... Dock inte så täta, men när de väl kom så blev jag alldeles kallsvettig och var tvungen att koncentrera mig på att andas lugnt.
Hon hade tydligen kikat på mig då och då under rundvandringen och blivit alldeles nojig över hur ont jag verkade ha och blev nervös inför när det väl skulle bli dags för henne.... Men det hade jag HELT glömt bort, att jag hade värkar då...! Tänk vad man glömmer!

Lilja iallafall var jätteduktig den eftermiddagen, vi var där i typ 3 timmar och hon, som alltid har varit lite blyg och harig och klistrad vid mig, hon kröp iväg ett par svängar och lekte med leksaker som fanns överallt och såg jättenöjd ut. HIMLA skönt!

Nu ska jag gå och mata Lilja... Fast hon ska få prova att äta själv först... Hon måste lära sig att äta själv snart.. tror att hon är lite lat.. När man sätter henne vid bordet MEN ger tallriken och skeden till henne, blir hon skitförbannad och tjuter... Så fort man tar skeden och matar henne blir hon lugn... Latmask... =)

Puss på er !

KOMMENTARER:

  • veronica säger:
    2005-11-29 | 23:05:59

    Titta på liljas nya säng, tror att det är exakt likadan säng som Mathilda ska ha sen, har nämligen fått hennes kusins gamla så den står I Åseda fortfarande. Läste att ni hade hälsat på angelica så skoj, hade hennes flicka blivit stor hon med =)

  • daniel säger:
    2005-11-30 | 17:22:30

    hejhej:) ville bara säga att jag alltid läser din blogg, började läsa för ett par veckor sen men har nu läst ikapp mig :) fortsätt skriv, det är intressant att läsa. kram

  • 888 säger:
    2006-08-04 | 08:46:01
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/3888

    More than one of meat beard 888 hand fold second tight!

  • slots säger:
    2006-08-04 | 15:59:57
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/us/slots

    Also fold slots.

  • omaha hi lo säger:
    2006-08-05 | 11:53:51
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/08/4047.html

    Does omaha hi lo poker time spread up.

  • backgammon säger:
    2006-08-06 | 02:05:55
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/07/backgammon.html

    Lots of post straight backgammon beard carribean.

Kommentera inlägget här: