sisu

Skolan och facit

Kategori: Allmänt



Välj ett landsting. Typ Dalarna. Inrikta er litegrann på ett sjukhus. Typ Falun. Besvara sedan nedanstående frågor, redovisa det inför 25 människor + lärare om en vecka och lämna in en rapport på det några dagar senare.

  • Hur ser den formella organisationsstrukturen ut ned till kliniknivå? Beskriv den med de redskap som ni hittar i huvudboken samt föreläsningar.
  • Maktfördelning politiska, administrativa och verksamhetssfären. Hur syns de tre sfärerna i den formella strukturen?
  • Fokus på processer och hur de "syns" i den formella strukturen.
  • Organisationsförändringar (planerade, pågående och genomförda)

Jopp. Så är det att bli vårdadministratör. Bara en dans på rosor!

-------------------------------------------

Förresten... Facit till förra inlägget kommer här!

i = rita
Galoppa = häst
Balippi = klippa. Eller gräsklippare. Eller klippa gräs. Eller klippa hår. Eller "Här har de klippt gräs!" etc... =)
Bass = saft
K! K! K! = ketchup
Wauwsau = tuggummi

KOMMENTARER:

  • Berit säger:
    2009-08-26 | 17:06:28
    Bloggadress: http://kletskiten.wordpress.com

    Hahaha! "Balippi" var ju sjukt gulligt!

  • Gabriella säger:
    2009-08-26 | 19:54:31
    Bloggadress: http://gabriellagermundsson.blogg.se/

    Oki... och ännu en gång tänker jag:

    Va fan är det jag har gett mig in på.

    Shit asså... fattar nada av det Du skriver

    kliar mig i huvudet



    Imon börjar vår första lektion, undra hur det ska bli.

    Beställde 2 böcker igår. Skrivregler och Effektivt Projektarbete. Ska beställa den där stora boken för terminologin oxå.

  • Mona säger:
    2009-08-26 | 20:23:50

    Gabriella: Hehe, det är läääänge tills ni ska fatta sånt här...! Jag fattar det ju inte heller vettu...



    Och fasen att du beställde böckerna! Du skulle ju köpt dem av mig!? Tror du jag vill ha Effektivt Projektarbete stående och bli dammig i min bokhylla eller...?! ;o) Fast jag troooor att vi ska läsa nåt mer där man kanske behöver den boken, så det kanske inte gjorde så mycket...



    Terminologiboken är härlig, lär dig den utantill så kan du nästan bli läkare! =D

  • Viktoria säger:
    2009-08-27 | 16:47:10
    Bloggadress: http://morrdrakens365.wordpress.com

    Blev ni något klokare efter handledningen då? :) Och berättade han en hoper om soffan för er med? :D

  • Gabriella säger:
    2009-08-27 | 19:48:43
    Bloggadress: http://gabriellagermundsson.blogg.se/

    Ja, jag täbkte frågat om dem men det lät på Ewa som om man skulle behöva dem senare med. Så då tänkte jag att Du ville ha kvar dem.

    Dumt av mig att inte fråga kanske...

    Och ang den terminologin så kan jag inte tänka mig att ngn säljer den, den används väl flitigt i alla terminer?



    Överlevde 1:a föreläsningen i Kommunikationsmodeller och Skrivregler. Men nu tar vi helg =)



    Trevlig sådan!

  • Mona säger:
    2009-08-27 | 22:24:19

    Viktoria: Näe! Vad orättvist! Vaddå, soffan man satt i eller, den ville jag OCKSÅ veta nåt om!!



    Gabriella: Ja, ha en underbar helg... själv ska jag göra mitt bästa för att helga...! Och jo, terminologiboken kommer nog sitta fint ett antal år framöver.. fast google.com är inte helt fel heller...! =)

  • Mona säger:
    2009-08-27 | 22:24:33

    Viktoria: Näe! Vad orättvist! Vaddå, soffan man satt i eller, den ville jag OCKSÅ veta nåt om!!



    Gabriella: Ja, ha en underbar helg... själv ska jag göra mitt bästa för att helga...! Och jo, terminologiboken kommer nog sitta fint ett antal år framöver.. fast google.com är inte helt fel heller...! =)

  • Viktoria säger:
    2009-08-27 | 22:45:16
    Bloggadress: http://morrdraken.wordpress.com

    Japp, soffan man satt i. Han frågade om vi tyckte den var fiiiin. Sen berättade han att det var en 70-talssoffa med originalklädsel och att hans föräldrar haft den. Och att det enda som var liiite slitet var armstöden. Han talade verkligen om den med känsla. :D

  • Viktoria säger:
    2009-08-27 | 22:46:04
    Bloggadress: http://morrdraken.wordpress.com

    Och din blogg gillar inte ens dig, den dubbelpostar dina inlägg oxå. :o) fniss

  • Mona säger:
    2009-08-28 | 10:40:15

    Viktoria: Haha, shit att jag missade det...! (Fast däremot sneglade jag lite på hans skrivbord, sånt vill JAG ha ju...!)



    Näe, jävla skitblogg...! Måste göra ny...!! Har du förslag på vad fanken man ska heta!? Sisu går inte på Wordpress...! =(

  • Viktoria säger:
    2009-08-28 | 11:37:52
    Bloggadress: http://morrdraken.wordpress.com

    Ska fundilera du, fast efter att vi jåppat klart med Halland idag. Just nu finns det mest processer och annat i mitt lilla huvud. ;)

Kommentera inlägget här: