sisu

Förlossningen 2

Kategori: Allmänt

Jag har inte sett denna tredje förlossning som något särskilt annorlunda, jämfört med de andra två, tänkt på den som en tredje förlossning, rätt upp och ner. Dock har jag nu en gnutta mer för varje dag, insett att den nog gick rätt snabbt ändå. Inte JÄTTESNABBT, det var ingen raketbebis som flög ut innan jag ens hann säga flasklock, men det känns som att det var gränsfall på att denna förlossning var såpass snabb att jag inte hann med mentalt.

De första två timmarna från att jag vaknade med ont var lite luddiga, hade inga tydliga värkar och visste inte varthän det barkade. Även om jag misstänkte lite. Sedan, när det väl drog igång, då körde det liksom igång på riktigt. Värkar med 5 minuter emellan direkt. De andra gångerna har det också kört igång rätt tätt direkt, men då har det varit iallafall 7-8 minuter emellan.

Robert tvingade iväg oss till Växjö, och bilresan dit minns jag i stort sett inte. "Du gick nog in i din bubbla då." sade Robert häromdagen, och det stämmer nog. Jag klev in i bubblan när vi satte oss i bilen, var tvungen att skärpa till mig när jag vinkade av barnen och sedan var det bubbla-dags igen.

Det gick framåt hela tiden, och jag antar att jag på sjukhuset öppnade mig 6 cm på 3,5 h, om jag nu var öppen 10 cm vid krystning.

Har som sagt inte tänkt något särskilt om denna förlossning, men på något vis sakta kommit till insikt med att det var med nöd och näppe jag hann med mentalt. Det körde igång på riktigt vid 9-tiden och 6 timmar senare är tjejan född, och det är inklusive packa-det-sista-hemma, bilresa på 45 minuter, vinkevink till barnen, bad och massa massa onda värkar. Och så tio minuters krystvärkar som "vanligt".

Det känns inte som att detta är något jag på allvar behöver bearbeta, men jag tror nog att det är bra att tänka igenom den en del. Det har jag inte heller gjort lika mycket som med de andra. Säkert för att jag inte har lika mycket tid nu... =)

Hur som helst gick förlossningen bra och jag är SÅ glad över att min sista förlossning blev lika bra som de andra...! Trots att den rappade på rätt bra!
Kommentera inlägget här: