sisu

Stockholmstrippen

Kategori: Allmänt

I helgen har jag och Lilja varit i Stockholm. Himla trevligt, fast det var lite bökigt att ta sig både dit och hem, men tiden vi spenderade I Stockholm var ruskigt trevlig! =)

Första biten av tågresan gick underbart bra, vi åkte med Kustpilen, som har barnhörna, där jag och Lilja hängde hela resan och det var hemskt skönt!
Men sen skulle vi byta till X2000 i Linköping klockan 16.00 och fick veta (läs: ta reda på själva) att  nån ledning hade pajat långt bort så tåget skulle komma 17.10. Gaaah, över EN TIMME försenat...!!
Men jag tog vagnen (att jag ens övervägde att resa utan vagn - vad TÄNKTE jag på??) och frågade vad de visste biljettluckan, men de visste inte mer än jag, men däremot fick jag boka om biljetten om jag ville, till ett annat tåg, som gick vid 17 nånting. Jag funderade i två sekunder men sen tackade jag ja och bokade om.

Under tiden vi väntade på att det nya tåget skulle komma ökade tiden på och när vi lämnade perrongen var tåget försenat i över 3,5 timmar...! Hupp, tur att jag bokade om biljetten då...!

När vi kom fram till storstan gick jag genom den här långa långa gången från pendeltågen till tunnelbanan.
Det var fullproppat med folk som gick förbi med stress i blicken och det var gäng som såg tuffa ut och det var musikanter som spelade och det var ljud och vimmel och ett myller av människor. Och jag njöt. GUUUD vad jag njöt. Gick där med raska steg mot tunnelbanan och tittade på allt folk (måste sett ut som en riktig byfåne, höhö) och bara njööööt av tempot, ruschen och allt folk...!
Längesen man gick bland så mycket folk sist... inte ens på mellandagsrean var det så mycket folk i Växjö, och då är det illa alltså....

Kändes lite beklämmande när vi kom fram till tunnelbanan och ställde oss i en 5 meter lång kö... Framme vid luckan fick jag förklaringen att de höll på att byta biljettsystem, men att det inte funkade och att det var det köerna berodde på...

Så kom jag då äntligen till Solna C. Hade inte portkoden till min kompis som vi skulle sova hos, men eftersom jag visste att de har porttelefon hade jag inte brytt mig om att ta reda på koden.
Porttelefonen funkade inte. Testade ett par gånger, men inget... testade hos grannarna, men det tog stopp där med.

Irrade runt ett tag och tog mig in i centrumet för att leta efter en kortautomat. Ja, tjena, det trodde jag...

Ut igen och ställde mig lite besvärad utanför porten. Lilja var en darling hela tiden och satt tyst i sin vagn och hängde bara med... =)
Tillslut gick jag fram till en kille och frågade om jag kunde få låna hans mobil. Det fick jag (TACK!).
Slog numret.
Hörde signalerna gå fram.
Ring ring....
Ring ring....
RING!!! RIING RING!!!
RIII-IING!!!

Nääe... inget svar. Killen fick tillbaka sin telefon och jag gick resolut och ställde mig utanför porten, tänkte att NÅN måste väl komma...!

Tillslut kunde jag bli insläppt, och de var ju hemma, men telefonen deras hade tydligen varit urladdad...

Pust och stånk och stön, men ÄNTLIGEN var vi framme...!
Vi blev bjudna på god spaghetti med kycklingsås och vi åt bägge med god aptit.
Filmkväll och sedan bums i säng. Jag i en sån där spiral-gästsäng och Lilja på en luftmadrass.
Hon trillade av den ungefär femtielva gånger innan jag gav upp och tog henne till min säng. Mysigt värre och vi somnade bägge gott, men Lilja vaknade 6.30 och då hade dagen börjat.

Vi åt frukost och sedan badade vi, åh guuud så mysigt det var...! Det är en hel evighet sen vi badade tillsammans, jag och Lilja, och det vaaaar så mysigt nu...!
Hon lade sig på min mage med näsan inborrad i min nacke och bara njöt. UNDERBART!

Vid 11 skulle vi träffa Fru Johansson, weeee...!!
Jag gick ner till grillen på hörnet och väntade på en blond tjej med barnvagn. Jo, tjena...
Efter nästan en halvtimme (ja, jag var tidig... *s*) så hör jag "Mona...?" bakom mig. Vänder mig om och ser en mörkhårig tjej - utan barnvagn. Känner mig något förvirrad och är först osäker på om det är Fru Johansson eller nån annan som står där... (Bra första intryck, jojjo...)
Men det är ju klart att det är hon, och så knallar vi hem till henne. Gick förbi skolan där jag dansade som liten, Jessica minns du det...? Vägen dit från skolan kändes oäääändlig....!

Kliver in i fina lägenheten och möts av en superglad megasöt jättetrevlig tjej som tar emot oss med öppna armar...! =)
Lilja är lite mer reserverad och fastnar ordentligt för deras trapp. Vi blir sittande en stund på hallgolvet, i ombytta roller, jag med Snäckan i knät, och Fru Johansson med kollen på trapp-Lilja.
Skickar ut mannen för matinköp och vi går en runda i huset, lilla Snäckan stajlar med sina böcker och lilla bandspelaren. Lilja kikar runt och är fortfarande lite reserverad.

Äter god lasagne och UNDERBART bröd (älskar pizzadegsbröd!) och tar en kopp te i vardagsrummet där vi pratar om ditten och datten.
Vid 14-tiden är det dags för  oss att gå och vi packar iväg oss och tackar för en trevlig förmiddag (Tacktack igen! =)) och Lilja somnar i vagnen efter ca 7 minuters promenad.

In i Solna C för att leta behå, jag hittar en jättefin gröni exakt rätt storlek - äntligen! 70B är numera min lilla nätta storlek...
Blev så nöjd med min fina fina behå att jag var tvungen att visa upp den inför kameran på tjejpartajet den kvällen. (Det gör absoLUT inget om ni raderar den bilden...! Tror att jag visade upp ett snäpp för mycket, den satt lite snett... Hupp...)

Flanerade i centrum och njöt återigen att vimlet och myllret av människor. Klockan var 15 på en lördag och det är fullt med folk och alla affärer öppna. I Vetlanda eller nån annan bajsstad, är det DÖTT vid den tiden den dagen! För att inte TALA om söndagar...!
Längtar till en storstad...

Mötte iallafall V (fick jag skriva ditt namn, eller hur var det?) på Vivo och Lilja sov som en liten gris. Vi handlade inför partyt (födelsedagsmiddagen) och lagom tills vi skulle gå hem vaknade Lilja med en solskensleende.
Hon blev förresten väldigt förtjust i V:s man, och jag tror att det var lite ömsesidigt. Lilla mamman kunde koppla av och klia sig på magen medan Lilja och mannen for omkring och busade, väldigt nice...! =)

Middagen var väldigt god (mästerkocken V!! *s*) och jag hade hemskt trevligt!
Lilja gillar när det är mycket folk, och ju fler folk som kom, ju lyckligare blev hon. För varje gång dörrklockan plingade spratt hon till och hoppade ut i hallen och ställde sig (på knä alltså) och väntade för att se vem det var som kom.
Hon somnade gott vid 21 eller nåt, in the masterbed, och polaren J blev så lycklig när hon fick sätta på henne pyjamas och ge välling och borsta tänderna och så... =)

I säng ganska så skälig tid och sen upp med tup.. ehh, Lilja, vid 6.15. In i duschen och packa grejer sen.
Så var det dags för hemfärd.

Blev lite försenad uppe i lägenheten så jag blev lite kallsvettig när jag såg att klockan var liiite för mycket. Tåget gick 10.40 och jag åkte från Solna C vid kvart, tjugo över...
Vimsade runt (tänk att jag ALLTID tar fel uppgång när jag ska till tågen, så att jag måste rusa längst Vasagatan eller vilken gata det nu är!!) men kom tillslut fram till rätt uppgång MEN då funkade inte hissen...!
Velade lite fram och tillbaka - HATAR ju att be om hjälp, men tillslut ställde jag vagnen nere vid foten av trappan upp till perrongen och gick fram till en kille som såg stark ut och frågade om han inte kunde hjälpa mig med vagnen, för hissen var trasig. Då stog vårt tåg redan på perrongen.
Snälla killen hjälpte mig att baxa upp vagnen (som INTE vägde 5kg...) och så rusade vi in på tåget.
Regionaltåg med urusel plats för vagn så vi sket i att använda våra platser, utan satt ute i entréutrymmet på tåget istället.
Lilja åt en Risifrutti med god aptit, som V, den goda husmodern hade erbjudit oss, och sade "Mmmmmm..." för varje tugga, det var tydligen en höjdare...! *S*

Efter ett tag satte vi oss en trappa upp, på en liten fällsits bakom en sån där grupp på fyra platser med bord.
I den gruppen satt det fyra killar i 14-årsåldern. Lilja ville stå upp i mitt knä och det fick hon. Hon kikade över stolsryggarna till killarna och spejade på vad de pysslade med.
Hon ville gärna försöka pillra dem i håret, men det avstyrde jag...
Men så hängde hon sig liksom över stolsryggarna, precis över mellanrummet mellan två stolar och kikade fram med huvudet och satt där som en liten nyfiken hund. Killarna tittade på henne och såg lite generade ut över att ha en liten brud som hänger över dem med nyfikna ögon. Jag tog ner henne men hon ville prompt stå där och hänga. Ibland böjde hon sig ner och skulle in med armen mellan sätena, men jag var snabbare än henne, så jag lyckades hindra henne från att pilla på dem...

Upp igen och hänga mellan sätena, medan hon fyrar av leende efter leende. Ett par säten bort sitter en av killarnas mamma och ler mot Lilja som bara en tonårsmamma kan göra... Hon tittar på mig och jag ler lite generat tillbaka, jag tycker att det är lite pinsamt när Lilja "flirtar" med okänt folk sådär.
Eller som hon gjorde på det andra tåget, efter bytet i Linköping, återigen Kustpilen; då satt vi i en sån där grupp om fyra säten med ett bord, och Lilja satt i mitt knä och lekte med våra biljetter. Småpratar lite och grejar.
Så tar hon en av biljetterna och lägger den bestämt framför damen som sitter framför oss, och liksom klappar på biljetten sådär som man gör på en soffa om man vill att nån ska komma och sätta sig. Samtidigt tittar hon uppfordrande på damen och bluddrar på.

Så tar hon en till biljett, och lägger framför vår andra medresenär, en kille på 12 eller så. Klappar på biljetten och kikar på honom och bluddrar på, ungefär som "Här har DU, och så fick tanten en biljett. Nu har vi alla en varsin biljett. Seså, varsågod!"

... sånt kan också vara lite pinsamt.... Men jag får väl vara glad för att Lilja är social... (Fast hos familjen Johansson var hon förvisso lite mer lugn och blyg... men då var hon å andra sidan både ett snäpp trött och ganska hungrig...)

Så kom vi äntliiigen fram till vår slutstation och nu återstod bara bilresan hem. Jo, tjeeeeena.
När jag startar bilen börjar oljelampan lysa och tjuta. Jag åker en bit, motorn dör, jag startar den igen och åker in på Preem. Får hjälp att fylla på oljan, åker iväg och motorn dör igen.
Nu står bilen vid en verkstad. Bajs. Hoppas att den inte är helpaj.

.....................................................

Lilja var på magnetröntgen idag. Gick fint, hon somnade lugnt, vaknade lugnt, charmade alla och fick med sig en tofs som beröm att hon hade varit så duktig.

Godnatt.

KOMMENTARER:

  • Nettiz Plättiz säger:
    2006-02-28 | 16:13:55

    Jag hoppas det dök upp ett litet snigelbrev idag i brevlådan =)

  • Fisso säger:
    2006-02-28 | 16:24:10
    Bloggadress: http://fissosblogg.blogspot.com/

    Ni har hunnit med en hel del här i Stockholm.
    Starkt jobbat.
    Hopas att jag hinner med lika mycket i Vaxjö nästa lördag! Tror det är omöjligt men värt ett försök!

  • veronica säger:
    2006-02-28 | 20:44:03

    Det var en redig utflykt till storstaden ni gjorde i helgen. Ska det krångla så gör det de ordentligt =) Men ni kom ju dit och hem igen som tur var.

  • Anna-Karin säger:
    2006-02-28 | 21:28:53

    Hallå! Kul att se dig. Kom på det när jag var på väg hem att du skulle tillbaka ju. Jag bara drog i väg i all hast... bråttom blev det. Hoppas det gick bra på väg hem i alla fall och att det inte dröjer alltför länge tills man får se dig igen. Gud va Lilja hade blivit stor sen sist jag såg henne. Och så himla snäll hon var då... Hon tyckte det var riktigt roligt att vara på fest :) Idag var jag på första UL förresten...det var ju bara så häftigt... kommer ta ett tag innan man smälter den upplevelsen..:) Det fanns en liten knodd där inne..min lilla bebis... :) Nytt BF 28/7. Kram kram pussa Lilja

  • Jessica säger:
    2006-02-28 | 22:51:52

    Åååå, vad det var kul att se er, dig och din lille tjeja! Blev lite småförälskad i Lilja, hon är helt underbar! Charmade mig totalt. Hoppas precis som A-K att vi ses snart igen det blev ju ett litet hastigt avsked... Det typiska är att jag ändå missade bussen så jag hade kunnnat ta det lugnt! Visst är det lite konstigt att det känns som igår när vi ses...det var ju ändå ett tag sen vi umgicks dagligdax =)!!! Kram från lilla mig!

  • 888 säger:
    2006-08-04 | 08:48:41
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/3888

    Here are tilt grip 888 poker?

  • 888 säger:
    2006-08-04 | 08:48:48
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/3888

    Are cycle stand pushka 888 info?

  • slots säger:
    2006-08-04 | 15:58:35
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/us/slots

    Send prize tipping fill ragged online slots trips action picture.

  • slots säger:
    2006-08-04 | 15:59:23
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/us/slots

    Just credit free slots hidden percentage shuffling implied?

  • omaha hi lo säger:
    2006-08-05 | 11:52:14
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/08/4047.html

    However outs free omaha hi lo tilt drop offers natural.

  • backgammon säger:
    2006-08-06 | 02:04:58
    Bloggadress: http://www.ajcarvelli.com/07/backgammon.html

    For example time fill online backgammon bankroll rabbits string value hidden?

Kommentera inlägget här: