sisu

Sångtexter

Kategori: Allmänt

Nämen hörni! Sångtexter! Finns det något ljuvligare?!
 
Ända sedan jag började lyssna på musik "på riktigt" har jag älskat sångtexter...! Små små bitar i sånger, som liksom bara sätter sig i hjärtat på en! Vissa är bara vackra och fyller en med lycka och varm bomull, medan andra slänger sig in i själen med ett TJONG!! And i LOVE it!
 
En av de första fraserna som gjorde ett avtryck hos mig är "Everything that hurts you, hurts me too", som Jamie Walters sjöng 1994. Jamie Walters, minns ni honom? Jäpp, det var han som spelade Ray Pruitt som var ihop med Donna i Beverly Hills. Hashtag Avdelningen onödig kunskap som kommer finnas med mig för evigt...
 
Sju vackra ord, sjungna med hjärta och smärta, som en liten 14-åring smälte av att höra. Och som fortfarande , nästan 20 år senare är med mig. Älskade korta lilla småbit från en sång!
 
En annan gammal goding är "I could never hurt the one I love, She's all I've got". Ohhh, pretty pretty pretty. Pluspoäng till den som vet vilken låt de orden tillhör! Jag har lite kapat frasen på mitten, efter de orden kommer själva refrängordet, men det var just de orden som fångade mig.
 
När jag var i 15-årsåldern var jag totalt nerkärad i en låt, som bara råkade sjungas av min favorit i det bandet... Kan det bli bättre?! Jag minns fortfarande hur jag rös när jag såg videon och hörde texten
"Just as I looked away, I saw a face behind you
A little boy stood at your door
And as I looked again I saw his face was shining
He had my eyes, he had my smile".
 
ÅH! The feelings! Yes!!
 
Jag älskar att bli BLOWN AWAY första gången jag verkligen lyssnar på en låt...! Älskar att hänföras av det jag lyssnar på, älskar att bli berörd! Det finns låtar jag har gråtit av när jag hörde dem första gången. Till exempel "Outlaws of love" med Adam Lambert. Jag har stått på en liten liten minikonsert, 3 meter ifrån honom i en hänförd klunga människor och hört honom sjunga den. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Skulle jag gråta och se helt förstörd ut, skulle han ta det som en komplimang om jag grät? Skulle jag hålla tillbaka tårarna och försöka bete mig normalt, skulle han ta det som en förolämpning om jag såg oberörd ut?
 
(Jag höll tillbaka tårarna.)
 
Eller till exempel "Small bump" av Ed Sheeran. Det var just i början av min upptäckt av honom, och jag hade haft skivan på repeat ett par gånger utan att ha hunnit lyssna på texterna, och så vid ett tillfälle bestämde jag mig för att verkligen göra det. Och vad den grep tag! Jag hade ingen aning om vad denna låt handlade om innan jag började lyssna, och det slutade med att jag satt och bara stirrade rakt fram och lyssnade och försökte låta bli att storgråta...!
 
Sedan dess har jag hört den låten ett oändligt antal gånger och såklart vant mig vid den och jag gråter inte längre, men så råkade jag snubbla över en cover av den på Youtube. Jag lyssnar aldrig på covers, jag har nog med att hinna med att lyssna på originalartisterna, men Lilja lyckades fippla fram den och något fick mig att stanna upp och lyssna. Och den grep tag i mig IGEN!! Åh jag grät! Och njöt! Och grät! Och kände LYCKAN i att kunna bli så berörd av samma sång två gånger!
 
Så fick jag häromdagen av diverse anledningar för mig att jag skulle ta mig en ordentlig koll på texten i "Same love" med Macklemore. Och BAM, där kom de igen, känslorna!! Jag rös av det hemska sanna i "The right wing conservatives think it's a decision And you can be cured with some treatment and religion" och kände det varma luddiga i hjärtat av "My love, She keeps me warm!". Jag kände mig som en liten mjuk kattunge i någons kärleksfulla famn av den biten av låten...!
 
Mera Same Love, "The complexion of your pigment" var heartclenching, i brist på bättre ord. Oh! Så sant och så förfärligt, det liksom slog mig hur det verkligen är! Ja, och så här, vid dessa ord, här grät jag igen.... "A world so hateful some would rather die than be who they are".
 
Åh!! Så gripande och så viktig sångtext och ÅH vad jag njöt av att bli berörd! Särskilt när man inte väntar sig det, jag skulle liksom bara kolla läget litegrann! Blown away av en låttext är jävlarimig en av de mest fantastiska sakerna i världen!!
 
Ibland... ja, ganska ofta om jag ska vara ärlig... så är det jobbigt att ha så väldigt lätt för att gråta. Som när man sitter på utvecklingssamtal och får höra att ens unge är en härlig prick. Då gråter Mona och önskar att tårar gick att trycka bort med en knapp! Eller när någon berättar om något spännande övernaturligt, "kanske var det min mormor jag såg"... Då får Mona wow-tårar i ögonen... Eller när ens klasskamrat berättar om hur det gick till när hon hittade sin make död förra veckan. Ja, då storgråter Mona och försöker inte ens dölja det, för det är jävlarimig ingen idé ens.
 
Det är jobbigt att gråta!
 
Men det är härligt!!
 
Det är obehagligt att rysa ibland... men när man gör det av vackra ord! Då är det fantastiskt!!!
 
Jag avrundar med ett par till synes simpla ord, men jag tycker ändå de är SÅ vackra. Thank god har jag aldrig varit med om det... men det är vackert ändå. Och det berör mig.
 
"Can we stop this for a minute, You know, I can tell that your heart isn’t in it".
 
Sen, mina vänner... har jag hittat ett dokument (Ja, jag ska inte ljuga, det är ett linne som jag har skrivit på med textilpenna....) med några av de allra allra favoritaste snuttarna från Adam Lambert... Jag tänker bespara er från ALLA dem... men ni får två! Ni måste få två! Jag måste få ge er iallafall två!
 
"Our souls will be okay"
 
"So it would appear I left my heart here"
 
Aaaahh....! True beauty!!!
 
 
 
 
 
 
Ha en underbar kväll, gott folk. Njut av livet, njut av att njuta och rysa av ord!
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: