sisu

Inget grus i bullen!

Kategori: Böcker jag läst

Åh, jag var så tuff häromveckan!! Jag är fortfarande stolt och förvånad över hur tuff jag vågade vara och efter att ha berättat det för Robert, Veronica, svärmor och svärmormor är det nu ER tur att få äran att lyssna! =D

Jag var på Preem dagen innan julafton för att handla nåt ätbart och en tidning inför resan till Byhåla. Ser en pojke i 2-årsåldern som står bredvid "bullhyllorna" och håller i en tång. Troligtvis en sådan tång man plockar de bake offiga bullarna med. Jag reagerar inte mer på det, utan kikar vidare efter något jag vill köpa.
Någon minut senare ser jag att pojken fortfarande står med tången i handen, inga föräldrar precis bredvid, och jag tycker att han faktiskt inte borde stå medsådär och hålla i tången - det känns lite ohygieniskt. Jag konstaterar att det välklädda paret i 35-årsåldern som står ett par meter ifrån och käkar korv troligtvis är pojkens föräldrar och jag fnyser sådär tyst och svenskt åt deras ignorans.

Ytterligare några minuter senare, sitter pojken på huk på golvet och bankar tången i golvet! Jag ilsknar till (sådär inom mig, hjärtinfarktframkallande som återigen svenskar är så bra på...) och bestämmer mig för att följa vad som händer.

Till min FASA ser jag hur mamman, när korven är färdigäten, går fram till sitt barn, tar tången ur hans hand och LÄGGER TILLBAKA DEN PÅ HYLLAN VID DE ANDRA TÄNGERNA!! Jag blir alldeles till mig (again - tyst!) och vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på! Vilket snuskbeteende!!

Jag velar runt ett tag, vet inte om jag ska ge tången till tjejen i kassan och högt och tydligt förklara anledningen till att hon får den, typ "Det var några föräldrar som lät sitt barn LEEEEEKA med den här på GOOOOLVET!!!!" och var nära att göra det, men pappan till barnet, som förutom korvätandet skulle handla, ställde sig just i kassan, och då var det ju kört, för han lär ju knappast stå kvar och lyssna på vad kunden bakom (dvs jag) har att säga... så jag gjorde det modigaste jag någonsin har gjort! Jag travade iväg till toaletterna, dit mamman gick med pojken och tänkte vänta ut henne!! Men efter bara några sekunder börjar jag känna mig riktigt dum och obekväm... så när den arma pappan kommer gåendes haffar jag honom  och säger "Var det din son som lekte med en tång på golvet där borta!?"
Han ser lite förvirrad ut och säger "Eh, jaa, joo, det var det nog..."
Då säger jag "Din sambo, eller vad det var, tog upp tången från golvet och lade tillbaka på hyllan!"
"Eh, ojdå... " säger pappan och börjar gå till bullhyllan.
Jag kliver fram så jag står i hans väg och STOPPAR honom och säger "Det är lugnt, jag har lämnat in tången i kassan. Men (läs nu, mina blogganhängare - jag var så TUFF!) försök se till att det inte händer igen!"

Och just då (när jag har levererat min MYNDIGA kommentar!) ser jag hur mamman kommer ut från toaletten och tittar på oss och ser irriterat fundersam ut. Men då går jag, med högburet huvud! HA! Jag har minsann kanske räddat någon stackare från grus  i kanelbullen!!

HUR tuff och duktig var jag?!?! Va va va?!?! ?

KOMMENTARER:

  • Lisa säger:
    2008-12-30 | 00:47:07
    Bloggadress: http://lis.blogg.se/

    Mona, du är en fantastisk människa! JAG DÖR AV SKRATT. Det är en sån grej som hade retat gallfeber på mig men jag hade nog inte vågat säga något medan de var där.. Däremot hade jag garanterat lämnat in den äckliga tången i efterhand! Som sagt, underbart agerat och berättat med för den delen! Erik skrttar också här...

  • Maria säger:
    2008-12-30 | 07:23:16
    Bloggadress: http://lissie.se

    Underbart kul!

    Jag gillar din blogg, tror jag har skrivit det förr. Kikar in här med jämna mellanrum men har ingen aning om hur jag hittade hit från första början...

    Jaja, vill önska dig och er mysiga familj ett så fint 2009 som ni kan önska er och mer därtill!

  • Nettiz säger:
    2008-12-30 | 11:16:11

    Underbart! Säger bara underbart!!! =)

  • E säger:
    2008-12-30 | 13:07:28
    Bloggadress: http://www.e-mypointofview.blogspot.com

    Åh modiga Mona!

    Vi behöver fler som du i samhället :-)

    Ha en gott nytt år nu

    Kram//E

  • Nanna säger:
    2008-12-30 | 14:57:39

    Att våga göra det som vi andra bara vågar tänka!

  • Mona säger:
    2008-12-30 | 17:49:12
    Bloggadress: http://sisu.blogg.se/

    Lisa, Maria, Nettiz, E och Nanna: Tackar så MYCKET! Nu väntar jag med spänning på nästa irritationsmoment för att se hur jag reagerar!! =D

  • Dino säger:
    2008-12-31 | 09:48:46
    Bloggadress: http://dino78.blogspot.com

    Haha, tillåt mig asgarva...älskar att läsa det du skriver!

    Bra gjort dock...hade aldrig det själv. Hade förmodligen inte ens reagerat eftersom jag oftast går runt i min egen lilla värld:-D

Kommentera inlägget här: