sisu

Kommer det musik när man kissar?

Kategori: Böcker jag läst

När Lilja skulle börja kliva ur blöjorna, köpte jag en snajdig glitterröd potta från Gekås till henne. Det speciella med denna potta var inte att den bara kostade 39 kronor, utan att den spelade en käck liten melodi när det hamnade kiss eller valfri vätska i den!
Jag har ingen aning om hur gammal Lilja var när vi placerade hennes lilla ändalykt på den glitterröda spelande pottan, men hon var väl kanske två år, eller mer... Det gick som på räls! Hon satt där och såg söt ut, jag hällde vatten i pottan, varpå den började spela och Lilja sken upp.
Strax före tre år hade hon för länge sedan hajat galoppen och var torr dagtid och detta trots all annan delay hon har (i brist på bättre svenskt ord) och det tackar vi spelepottan för!

Nu är lillebror Eskil 19 månader och jag tycker att det är dags att visa honom hur en potta funkar. Eftersom en gammal klasskamrat/kombo/arbetskamrat till mig backade över den röda pottan, var vi tvungna att köpa en ny. Lucky us - de fanns fortfarande på Gekås! Men nu bidde det en slajmgrön!

Jag satte förväntansfullt Eskil på pottan. Han satt kvar och såg söt ut. Jag tog en liten liten kanna som råkade ligga i närheten och fyllde den med vatten. Sedan förklarade jag att man ska kissa på pottan, ksss.... ksss.... Sedan hällde jag i vattnet och HALLELUJA, pottan började spela! Eskil sken upp på precis samma sätt, som sin syster en gång gjorde, kanske något påverkad av sin mors hysteriska leende ("Hör du Eskil, den spelar när man kissar i den, nu ska du också kissa i den, heja heja heja!!!!"....) men ändock ett leende.

Men inget kiss kom.

Några dagar senare samma procedur. Han sken upp när det började spela. Inget kiss kom.

Eftersom jag efter två "vattenkastningar", höhöhö, tyckte att det var dags att sluta upp med curlandet (dvs nu skulle han kissa själv för att få höra melodin!) förklarade jag i fortsättningen för honom, vid varje pottsittning, att när det kommer kiss, då blir det lalalalalalala, samtidigt som jag vaggade lite fram och tillbaka, för att liksom illustrera melodin....

Men någonstans på vägen, gick det snett. För någonstans på vägen, måste jag ha gett sken av att när man KISSAR kommer det en melodi. Så nu, när han lite har börjat rata pottan för toaletten istället (Lilja sitter ju där!) sitter han så sött uppflygen på den - och sjunger lalalalala, samtidigt som han leende vaggar fram och tillbaka... Stackars killen, hur ska jag få honom att förstå att det inte är själva kisset som orsakar "lalalalala" utan pottan!?!?

KOMMENTARER:

  • Berit säger:
    2009-01-25 | 22:46:27
    Bloggadress: http://kletskiten.wordpress.com

    Hahahaha! Gudars vad gulligt! Får nog se till att införskaffa en sådan potta tills det blir potträningsdax här hemma.

  • V säger:
    2009-01-26 | 19:07:06
    Bloggadress: http://veroniqas.webblogg.se/

    Vill bara på peka att jag inte alls körde över den utan jag skulle ta ut batteriet i den och då råkade jag förstöra den :-D

  • Mona säger:
    2009-01-26 | 19:11:13
    Bloggadress: http://sisu.blogg.se/

    Berit: Ja, det måste du! Riktigt bra potta! =D



    V: Ajuste!! Du typ stampade på den eller vad sjutton gjorde du!!?? =D

  • Dino säger:
    2009-01-26 | 22:45:08
    Bloggadress: http://dino78.blogspot.com

    Haha, dagens asgarv. Har hört talas om spelande pottor men aldrig sett någon. Hade vart kul tror jag...gick galant utan trudelutter iofs men alltid roligt med lite musik :-D

Kommentera inlägget här: