sisu

Engelska ord. Ibland så mycket bättre än svenska ord.

Kategori: Allmänt

Jag tycker om ord. Jag tycker om språk. Det roar mig liksom. Jag är inget total språkfreak, som vissa faktiskt är, och kan vartenda ord på Svenska språkrådets webbsida eller så... men språk är kul. Jag gillart.
 
Dock finns det perioder i livet då jag kommer i mycket kontakt med engelska språket, och det sätter sina små avtryck hos mig. Bland annat i form av att jag slänger in engelska ord eller fraser mitt i konversationer. Vilket i mina öron inte låter det minsta konstigt, men pratar jag med fel person, typ min chef och plötsligt låter som Bruce Willis (som var den första amerikan jag kom på...??) så blir det lätt lite fånigt. Som om jag försöker göra mig till och låta lite... cool... världsvan på något vis.... Sånt gillar jag inte, så jag försöker hålla mina engelskifieringar till mig själv eller till folk som jag vet inte reagerar när de kommer. Dessa folk är i huvudsak Robert och mina Internetvänner, tack gode gud att de finns...! :)
 
Men, så är det även så att engelskan har så många bra ord, som liksom inte har någon bra motsvarighet i svenskan eller inte är lika vackra på svenska. Jag har en lista. En kort lista, på de ord jag kommer på på rak arm. Håll till godo!
 
Beloved är ett ord jag har älskat länge! Ända sedan Oprah Winfrey pratade om någon bok eller film eller liknande, som hette så, för säkert 10 år sedan. Åååh, det är ett så vackert ord, dock med uttalet [bɪˈlʌvɪd]. Jag vet ärligt talat inte när man uttalar det [bɪˈlʌvd] men som sagt, med "vid" på slutet är SÅ mycket vackrare. Visst finns det fina svenska ord som lätt förklarar detta engelska ord, men det är något särskilt med det engelska!
 
Grace är också ett oerhört vackert ord. Det LÅTER så stolt, så fyllt av grace på något vis... Hmm, inte jättekonstigt. But still! Det är ett vackert ord, punkt. Jag är en enkel människa, om något är vackert, så är det vackert, nothing more about it.
 
Bliss. Alltså. Detta ord behöver inte ens någon beskrivning. Det bara ÄR vackert. Bliss. I love it!
 
Mend är ett vackert ord jag har hört i låttexter... Rakt översatt betyder det laga, gottgöra, återställa... men i låttexter handlar det om människor eller hjärtan "mend your broken heart" och min själ sjunger, så vackert är det ordet...!
 
Bent är också ett ord som hörs i vissa låttexter. Rakt översatt har det inget som helst med kärlek eller känslor att göra, men i dessa låttexter handlar det som människor eller förhållanden som är "bent" och det är något vackert och skört över uttrycket. Vi har väl alla hört Pink-låten "Just give me a reason", som är helt underbar, men Matchbox 20 har också en låt där ordet "bent" förekommer som jag beskriver, där texten är som följer:
 
Can you help me I'm bent
I'm so scared that I'll never
Get put back together
Keep breaking me in
And this is how we will end
With you and me bent

Ser ni poesin? Hör ni ångesten? Känner ni känslorna?! I do!
 
Awesome är ett av mina favoritord! Att kläcka ur mig whenever. Jag är en rätt glad person, så det är mycket som är awesome i mitt liv och vad i hela friden skulle jag kläcka ur mig om jag inte kände till det ordet? "Toppen"? "Superbt!" "Jättehäftigt!".... Näääe... tror inte det va... Så, awesome är ett awesome ord!
 
Och så vänner, mitt sista ord. Det är ett dirty word. Men det MÅSTE få vara med på listan.
 
Fuck.  Jamen ni hör ju! Det är ett så sjukt bra, talande och användbart ord att det är synd och förbannad skam att det inte finns en motsvarighet i svenskan! Det är applicerbart när som helst och hur som helst, och använt i sex-sammanhang är det inte på långa vägar lika nasty som det svenska ordet "knulla".
 
Tack för mig, och gå nu och leta upp era bästa engelska ord och återkom till mig med tips!
 
 
Kommentera inlägget här: